Bouwkundig detailleren voor tekenaar en ontwerper:

Transport via het spoor
in de nieuwe westerse wereld van Culemborg.

Voor de volgende onderwerpen ga naar:

algemeen;
de keuze van de route;

 

 

 

 

 
 


 

Algemeen  (railway versus spoorweg):

In 1825 bouwde de Engelse smid George Stephenson de eerste bruikbare stoommachine op wielen welke hij over ijzeren rails liet rijden, waardoor in 1830 de commerciële exploitatie van het nieuwe systeem kon beginnen met een railway voor personenvervoer tussen Liverpool en Manchester.

Nederland volgde in 1839 met een eerste spoorlijn tussen Station d'Eenhonderd Roe, zo'n 400 meter ten westen van Amsterdam (op het grondgebied van de gemeente Sloten) en Haarlem.

De spoorwegen hier te lande werden, in eerste instantie, voornamelijk gebouwd voor het reizigersvervoer, dat (t.p.v. de daarvoor ontworpen routes) hierdoor veel sneller werd dan het bestaande vervoer per postkoets, veerboot en trekschuit.
Door de vele waterwegen (van boerensloot tot aan de zeehavens) bleef de binnenvaart voor het vrachtvervoer, tot het transport via de weg deze positie overnam, de grote concurrent van de spoorwegen.
klik hier om naar boven te gaan



 

De keuze van de route:


noot!
Rekenen en tekenen:   De ambachtelijke burgerlijke cultuur van weleer veranderde in deze tijd van industriële revolutie erg snel.
zie   indien gewenst
ook het onderwerp "De technische cultuur" behorende bij het onderdeel "bouwkunst(geschiedenis), etc. - algemeen".

De positie van de havensteden t.o.v. het Duitse achterland zorgde ervoor dat voor elk nieuw aan te leggen spoor voor en tegens waren. De ene keer waren de Amsterdamse belangen iets groter en de andere keer die van Rotterdam.
De vrije markt voor de aanleg van spoorwegen kon dit spoorwegprobleem niet oplossen:    de invoering van de spoorwegwet in 1860 kwam dan ook niet uit lucht vallen.

In de wet stond niet alleen dat er meer dan 800 kilometer spoor via 10 staatslijnen zou worden aangelegd, maar ook bij welke steden en dorpen stations zouden komen en waar bruggen moesten worden gebouwd over rivieren en kanalen.

'Staatslijn H' (voor bouwkundigen de meest interessante) moest de verbinding worden tussen de spoorwegen ten noorden en ten zuiden van de grote rivieren. De lijn werd gepland tussen Utrecht en Boxtel.



Het bouwen zelf was niet het probleem, maar de expertise van rekenen en tekenen was geen gemakkelijke.
zie   hiervoor "De spoorbaan en spoorbrug in Culemborg" behorende bij het onderdeel "functionele vormgeving - divers".  
 


Bouwkundig detailleren voor tekenaar en ontwerper:
dd: 16-01-2023

 

 
klik hier om naar boven te gaan